Menjen vagy ne menjen? - Iskolaérettség óvodapedagógus szemmel

Menjen vagy ne menjen? - Iskolaérettség óvodapedagógus szemmel

Az őszi időszak közepén, október tájékán a legtöbb érintett szülőben megfogalmazódik a kérdés, hogy menjen a gyermeke iskolába avagy sem?

Időszerű kérdés, és nagyon nehéz kérdés egyben. Jelen törvény szerint az a gyermek aki adott év augusztus 31-ig betölti a 6. életévét iskolaköteles Magyarországon. Azonban ez a kérdés nem ilyen egyszerű és egyáltalán nem kéne dátumhoz kötni. 

Sok szülő teljesen kétségbe esik, hogy mi legyen a gyermekükkel. Szerintem a legelső lépés amit tehet, egy fogadóóra az óvodapedagógussal, aki lényegében a legjobban ismeri a gyermek képességét. Ezután lehet tovább haladni.  Véleményem szerint a szülőnek tisztában kell lenni gyermeke képességeivel és ehhez tud az óvodapedagógus és a különböző fejlesztő, segítő szakemberek segítséget nyújtani. 

Két lehetőség van:

1. Ha az óvodapedagógus nem lát a gyermek képességeiben olyan elmaradást, amely nem behozható az iskolakezdésig, akkor a szülőnek nincs semmi dolga, automatikusan iskolás lesz a gyermeke. 


2. Ha az óvodapedagógus és a fejlesztő szakemberek látnak hiányosságot, akkor ők javasolhatják az iskolakezdés elhalasztását egy évvel. Persze a hivatalos kérvényezést a szülőnek kell intézni.

Óvodapedagógusként azt gondolom, hogy minden esetben közös döntésnek kell lennie és minden esetben a gyermek érdekeit kell nézni. Nagy különbségek lehetnek egy január 1-jei és egy augusztus 31.-én született gyermek között. Egyik dátum sem indokolja, hogy mindegyik gyermek kezdje meg az iskolát, sokkal inkább egyéni elbírálásra van szükség. 

Egy fejlesztő pedagógusi, logopédusi vagy egy pedagógiai jellemzés sokat tud segíteni, ha valóban indokolt a óvodában maradás. Sok gyermek már az óvodai évei alatt jár különféle fejlesztésre. Ezen szakemberek és az óvodapedagógus véleménye adhat egy képet a helyes döntésről.

Azonban ne felejtsük el, hogy ez a döntés nagyban befolyásolhatja gyermekünk későbbi életét. Nem mindegy, hogy bírja-e az iskolai terheket, vagy az sem jó, ha “unatkozik” és kinőtte az óvodát minden szinten. 

Sok gyermeket látok az óvodákban akik szó szerint fizikálisan is kinőtték az óvodát. Lelóg a lábuk az ágyról, nem igénylik már az alvást, nem kielégítőek számukra az óvodai játéklehetőségek. Ez utóbbit tudjuk orvosolni mi, óvodapedagógusok differenciálással, azonban egy vegyes csoportban ez sem egyszerű. 

Könnyű döntést kívánok minden érintett szülőnek!