Beszédészlelés fejlesztése - Játékajánló
Az óvodások részképességének fejlesztése legalább olyan fontos mint a testi szükségleteik kielégítése.
Az óvodás korosztályban gyakran találkozom a beszédészlelési problémák valamilyen szintjével a gyerekek körében. Nagycsoportos gyerekeknél, kifejezetten az iskolába készülő gyerekek szüleinek javaslom a következő játékokat, amelyekkel gyerekük beszédészlelését fejlesztik. Természetesen nem csak azokkal a gyerekekkel lehet ezt játszani akiknek elmaradásuk van, hanem olyan gyerekekkel is, akiknél nincs ebben a részképességben probléma. Önmagában is nagyon jó közös időtöltés tud lenni a szülővel. Ebben a cikkben összegyűjtöttem 5db játékot, amelyekkel fejleszthetjük gyerekünknél a beszédészlelés részképességet. Íme az 5db játék:
1. Mondd utánam!
Lényegében ez egy szólánc játék. A felnőtt mondd egy szót, ezt megjegyzi a gyerek, aki hozzátesz még egy szót. Így már két szót kell visszamondani plusz hozzátenni még egyet. Így tovább. Ez memóriát is fejleszt.
Például: Gólya, gólya-játék, gólya-játék-ág, gólya-játék-ág-alma …..
2. Hallod-e?
Gyertek velem a szőnyegre, hoztam nektek egy játékot! Szavakat fogok nektek mondani, és jelezzétek kézfeltartással ha halljátok benne a “L” hangot. Kérlek benneteket, nagyon figyeljetek, mit mondok nektek! Pl. illat, ladik, szőlő. Az az ügyes, aki csendben teszi fel a kezét és nem zavarja a többieket a gondolkodásban. Ha mindenki döntött, akkor megbeszéljük a helyes megoldást.
3. Hangtaláló játék!
Hangokat keresünk a szavakban. Kiválaszt a felnőtt egy hangot és utána mondd egy szót. A gyereknek jelezni kell, hogy a szó elején, belsejében vagy a végén hallja a hangot. Például azt mondom, hogy keresd az “sz” hangot. Ragasztó, vadász, szilva, szívószál.
4. Szóvonat!
Mondd a felnőtt egy szót, például, hogy alma. Ezután az almához kapcsolódóan kell mondani a gyereknek egy szót. Tudsz olyan szót mondani ami az almáról jut eszedbe? (Például a fa.) Ezután ekem a fával kell egy szót mondanod ami kapcsolódik hozzá. (Például a levél.) Így tovább.
5. Ellentét párok!
Ellentétpárokat kell megtalálni. A felnőtt mond egy szót, a gyereknek pedig az ellenkezőjét kell mondania. Ha jól megy már, akkor felcserélhetjük a szerepeket, ezzel is ellenőrizzük a gyerek tudását.